Een vreemde begin deze titel van twee weken lang depressie treinen.

In mijn vorig bericht hoopte ik rond 1 november op wat licht herstel met de kanttekening dat ik er nog niet zoveel vertrouwen in had, is inmiddels enkele dagen later met de nieuwe runs, bewaarheid.

Zie hier voor mijn vorig bericht.

https://spyfromthesky.nl/weerbericht/we-blijven-een-tijdje-in-de-nattigheid/(opent in een nieuwe tab)

Maar dat is denkbeeldige berekende waarheid.

We gaan de komende berekende reeks eens bekijken.

A.s. vrijdag zien we:

https://wetterzentrale.de/nl/topkarten.php?map=1&model=gfs&var=1&run=12&time=36&lid=OP&h=0&mv=0&tr=6#mapref

Dinsdag 31 oktober 2023 zien we:

Zaterdag 4 november 2023 zien we:

We zien dan zelfs berekende lijntjes dicht bij elkaar. Komt wat wind te staan in het noordwesten van het land. Indien dit serieus wordt tegen die tijd dat het mogelijk zich ontwikkeld tot een stormveld, dan zullen we dit berichten hier.

En dan heb ik nu al vanaf nu 1½ week te pakken waarin de ene na de andere depressie meekomt.

Daarom lijkt twee weken lang depressie treinen een realiteit te wonen.

Totale neerslagsom.

Nog een kaart, de berekende totale neerslagsom vanaf nu (= 25-10-2023 / 18.00 uur) tot en met 4 november.

Ik heb de gele cirkel en de berekende bandbreedte erin getekend. We kunnen genoeg water inslaan voor volgend jaar als er weer warmere en drogere maanden komen.

Dat laatste zou je toch wel zeggen dat ze inmiddels maatregelen hebben genomen om water vast te kunnen houden.

Leeghwater

Als in de 17e eeuw al Leeghwater de Haarlemmermeer kon droogmalen, dan moeten we toch technologie bedenken dat we water vast kunnen houden?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Haarlemmermeer

Al in de 17e eeuw werden, onder andere door Jan Adriaenszoon Leeghwater, plannen gemaakt om het Haarlemmermeer droog te malen. In 1641 publiceerde Leeghwater zijn Haarlemmermeer-boek.

Hiervoor zouden circa 200 poldermolens nodig zijn geweest. Tegen deze plannen bestond echter sterke oppositie.

Zo wilde Leiden zijn lucratieve visrechten niet kwijt (die het had sinds 1583) en lag Haarlem dwars omdat het fors verdiende aan de scheepvaart; het transportmiddel bij uitstek in het drassige Holland.

Daarnaast ontbraken de middelen en was er weinig vertrouwen in de technische haalbaarheid van een droogmakerij op deze schaal.

Eind 1836 hadden twee stormen het water opgejaagd tot de poorten van Amsterdam (in november) en van Leiden (in december), waarna koning Willem I in 1837 besloot dat het meer moest worden drooggemalen.

De droogmaking van het Haarlemmermeer moest als groot project ook het na de afscheiding van België geschonden prestige van Holland opvijzelen.

Bij Koninklijk Besluit van 1 augustus werd een commissie belast met het maken van een ontwerp voor de droogmaking.

Dit ontwerp liet even op zich wachten; pas toen in 1839 Amsterdam en Leiden weer te kampen hadden met overlast kwam er schot in de zaak.

Voor het graven van de Ringvaart en de bedijking zette jonkheer Frederik van de Poll in mei 1840 bij Hillegom de eerste spade in de grond.

Na acht jaar graven was het meer volledig afgesloten door een ringdijk van 59,5 km lengte en 0,70 tot 1,70 m hoogte.

Maar ja, zonder de Haarlemmermeer dan hadden we nooit de slag op het Haarlemmermeer gehad.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_op_het_Haarlemmermeer

De temperatuur blijft aan de zachte kant. De alpen krijgen nauwelijks iets van sneeuw tot en met deze maand oktober.

Het enige positieve nu lijkt een herstel richting 5 november, maar dat is natuurlijk nog te ver weg voor enige betrouwbaarheid.

Wat ook een leuke site is om het weer te volgen.

https://www.ventusky.com/?p=49.7;8.4;4&l=snow&t=20231101/0600

Dat is de bovenstaande link.

Categorieën: Weerbericht

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *