Maand mei record kou? Nee, zover zijn we nog niet. Maar we maken nu wel een goede kans om iets minder dan gemiddeld uit te komen.

Nee, zo koud als op het plaatje zal het niet worden, maar toch. Weinig temperaturen die de 20 graden zullen aantikken. En dit geldt voor Nederland de Bilt. Noorden Nederland nog kouder, maar ook bijna heel Europa.

Koudste maand mei sinds de meting is 1902.

In 1902 was de koudste maand mei sinds de meting. Het wil niet zeggen dat het daarvoor nog kouder is geweest. Dat zal vast wel, evenzo dat het best wel lekker warm was.

Wat dat betreft heb je naast kleine schommelingen ook op de langere termijn signalen van schommelingen.

Niet altijd is er in de wereld door een natuurlijk verschijnsel een reden te vinden. Zo was in 1902 in enorme vulkaanuitbarsting mogelijk de grondslag voor een ander weer patroon.

https://www.weer.nl/nieuws/algemeen/2022/de-apocalyptische-uitbarsting-van-mont-pelee-op-martinique

De zwaarste explosie van de vulkaan speelde zich op 8 mei 1902 af, vandaag precies 124 jaar geleden. De stad Saint-Pierre, die onder de vulkaan lag, werd geheel verwoest. Er vielen 30.000 doden. Het was één van de zwaarste vulkaanuitbarstingen uit de moderne geschiedenis.

2010

Mogelijk weten nog weinig mensen van de koude maand mei uit 2010. Die staat op de 2e plek in een periode dat er veel beschreven werd op een schokkende opwarming van de aarde, er geen ijsberen en zee ijs zou zijn.

Al Gore waarschuwde al in 2006 met zijn “An Inconvenient Truth”.

https://nl.wikipedia.org/wiki/An_Inconvenient_Truth

Zelfs een Oscar gekregen voor de beste documentaire.

Waarom dan toch in Nederland zo een koude maand. in 2010. Het was een actief jaar met vulkaanuitbarstingen. De bekendste is die van IJsland, maar

Merapi (Indonesië) – Eind 2010: Dit was een van de zwaarste uitbarstingen van dat jaar. Deze vulkaan barstte in oktober en november 2010 uit met een kracht die aanzienlijk groter was dan de Eyjafjallajökull. Deze eruptie veroorzaakte pyroclastische stromen, evacuaties van honderdduizenden mensen en meer dan 350 dodelijke slachtoffers.

Al Gore

AL Gore kreeg in DAVOS 2026 weer het podium om over het klimaat te spreken.

https://www.climategate.nl/2026/01/davos-klimaatberusting-wat-ooit-een-toonbeeld-van-klimaat-ambitie-was-spreekt-het-world-economic-forum-nu-vooral-over-hoe-we-met-de-schade-kunnen-omgaan/

Vaste klimaatwaarschuwingen van figuren als Al Gore blijven wel onderdeel van het programma. Maar het overkoepelende thema dat de WEF-organisatoren dit jaar kozen — ‘Hoe kunnen we welvaart opbouwen binnen planetaire grenzen?’ — vermijdt het directe gebruik van de term ‘klimaatverandering’.

Het zijn altijd waarschuwingen. Je mag wellicht het woord niet al te vaak gebruiken, maar het valt onder de categorie “angstporno”.

KNMI

Laten we dan maar niet te veel zeggen over het KNMI.

KNMI weigert het gevallen RCP8.5-(doem)scenario te vervangen bij de KNMI-scenario’s.

Blijkbaar vindt de VN aan de afdeling dat we inderdaad minder af stevenen op rampscenario’s. Er spelen blijkbaar belangrijke krachten.

Weermodellen.

Goed we gaan naar het weer kijken. We kijken een op de site van het KNMI.

We zien aan dit afdrukscherm dat er wel staat “eerst vrij koel”, maar de kans (ok dat wel weer goed gedaan) is dat het boven het langjarig gemiddelde uit zou kunnen komen. Waarom die highlights met blauw letters.

OK, ik snap ook wel dan het een link is, maar de passen dit eigenlijk subtiel toepasselijk telkens toe. Beeldvorming voor de lezer vind ik.

De weerkaarten.

We zien een soort van klavertje vier van vier gelijke drukverdelingen. Twee hoge en twee lage drukgebieden als start op 09-05-2026 volgens GFS.

We zien vanaf 11 mei, zie de kaart hieronder dat een laag groter wordt en afzakt.

We zien de laag ingetekend en een pijl van de windrichting. Die is hier noordwestelijk. Eigenlijk in deze periode volgens mij nog een koudste luchtsoort die je kunt krijgen.

Mijn vorig bericht van 20 april zie hieronder, natuurlijk al weer te lang geleden geplaatst, gaf ik dit aan op de ultra lange termijn.

https://spyfromthesky.nl/weerbericht/alpen-landen-winters/

Vorst aan de grond of nachtvorst in de nacht van 11 op 12 mei?!

We zien in Nederland de 0 graden getekend.

Regen

Vanaf 13 mei zijn er wat meer regensignalen.

We zien een groot laag. Kijken we naar de witte lijnen dan liggen ze nog niet zo heel dicht bij elkaar. Er zal wat meer wind staan, maar geen stormachtige wind.

Hieronder zien we wat regen aankomen.

Donderdag 14 zeker van de middag en het meeste in het zuiden van Nederland zien we ook regen.

En op 15 mei zal er nog regen zijn, maar dat neemt dan al flink af. Vanaf 17 mei zijn er tekenen van nog wat regenimpulsen.

Laten we zeggen goed voor het land.

Europa blijft redelijk koud tot en met 16 mei.

Grote delen van Europa blijven vrij koud tot en met 16 mei. Frankrijk en ook Spanje erg mager. Ook met koude nachten. Niet echt warme temperaturen.

Daarna wordt het wat minder koud. Maar hitte record of zo die zie ik in heel de run van GFS (lang) niet verschijnen in Europa.

Alpen en sneeuw.

In mijn laatste weerbericht schreef ik sneeuw in de Alpen.

Hieronder de actuele situatie.

Dat wordt gezien de tijd waar we in zitten vaak halen en brengen. Er kan zo maar sneeuw vallen waarna het wegsmelt.

We weten dat we vanaf 11 mei in Nederland weer met kou te maken krijgen. Dit zakt ook redelijk door verder Europa in.

Kijken we naar de verwacht sneeuw in de bergen op 15 mei dan zien we:

Dat is toch een lading sneeuw. Ook in de Spaanse bergen.

Ultra termijn

Vanaf 20 mei geven de kaarten nu aan op een drogere periode en dus wat warmer. En de regen die we krijgen is voor het land zoals eerder gezegd welkom.

Weerstatistiek.

Duidelijk is dat na twee warme maanden februari en maart we weer richting standaard gaan. En dit zijn gemiddelden in de Bilt.

Wat ik het KNMI mee wilt geven zie hieronder is het volgende.

Met neemt een gemiddelde van maximum op een dag en minimum op een dag. We zien aan de prognose van het KNMI gebaseerd op het ECMWF model de volgende verwachtingen.

Maar ze meten zo al vanaf het begin. Wellicht ooit een goed gegeven, maar als je over meer dan 170 jaar dit bekijkt dan is de huizenbouw en de uitbreiding van de steden vooral in het westen, midden van het land meer dan elders in Nederland dat er veel meer warmte aanwezig is.

Bovendien waarom neemt met geen gewogen rekenkundig gemiddelde. Dus elk uur de temperatuur nemen en middelen.

Maar goed, we krijgen licht wisselvallig weer met niet te veel warmte en niet alleen maar regen. Droge momenten en droge dagen zullen er ook zijn.

Categorieën: Weerbericht

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *